fredag, november 18, 2011

Idol: Fredagsfinal 6

När veckans Idol startas upp i Linköpings Cloetta Center så blir jag lite full i skratt när jag ser mina gamla köksgardiner som jag hade i Gävle 1996-1997 på hon Jessie J's brallor. Hon fanken har hon lyckats få tag på de?

Robin - Bohemian Rhapsody En riktig gammal klassiker med ett grymt bra band, Jag hoppas att han kan göra låten rättvisa. ÄNTLIGEN lite rockkänsla över den här dagisomgången av Idol!!!! ÄNTLIGEN!! Och visst fasen sätter han låten, han är bra även om det inte är HELT super. :) (Ska de inte ha ngt rocktema i år :( )

AmandaF - Piece of my heart Ojoj, här radar de gamla flaggskeppslåtarna upp sig. Jag som är ett hängivet Janis-fan ÄLSKAR den här låten och önskar att jag kunde sjunga den med rättvisa. Men nu är Fröken Sludder tillbaka igen och man hör ju fan inte vad hon sjunger. Supersynd för hon är ju rätt duktig. Men det är precis som att hon slarvar sig igenom låten och försöker låta påtänd. Och ännu ett fel vad gäller stylingen. Hon skulle ju haft den här klänningen till förra veckan 60-tals låt och idag iklätt sig feta V-jeans med hög midja och en skinnväst med fransar. Och ett flätat pannband.

Molly - Mama knows best Men nej. Nej. Nej. först och främst hade jag inte hört om den dära Jessie J förrän nu ikväll vilket gör att jag inte kan en enda låt av henne och då är det ju skittråkigt att lyssna. Sedan har Molly kommit in i sin skrikfas. Hon gapar sig låtarna igenom och högst kanske inte alltid är bäst. URTRÅKIGT!!!

AmandaP - Since you been gone Öh hallå? Är vi tillbaka på auditionturnén eller? Den här människan kan ju omöjligen ha tagit sig till topp 5? HELVETE vad DJÄVULSKT surt det är!!! Jag har ont i öronen och mjölken i Lailas Bagges bröst lär ju ha skurit sig fett... Vad i hela glödröda helvete höll hon på med?!?! Nu åker hon så det bara SKRIKER om det. Precis som hon gjorde. Bah!

Moa - Go Your Own Way Fleetwood Mac är gottigott för en äkta 70-talistälskares öron och så även denna låt. Men varför gör hon inget av låten? En ren, tråkig cover gör hon, VARFÖR sätter hon inget eget arr på den? Hon är ju musiker själv, då borde det väl knappast vara några problem. Läsa notor kan hon väl?

Robin - Pride han är smart Robin. Han väljer låtar som typ alla kan. Och kan man den inte så har man hört den ändå så man känner igen den. Och ingen kan väl ha undgått U2? Men jag måste säga att han ändå gör det rätt bra med tanke på lunginflammationen men tänk om han fått vara frisk och verkligen kunnat kräma ur det sista syret? Då hade det vart riktigt, riktigt bra. Nu känns han lite....febrig eller vad jag ska säga.

AmandaF - Satisfaction Mmm...ännu en fördjävla bra låt! Och nu släppte hon på sluddret igen så det var urskiljningsbart vad hon sjöng och ÄNTLIGEN kom rätt styling på lilldockan. Precis när jag satt och tänkte att "hon borde åma sig och porra sig lite" så går hon ner på golvet och ålar sig en smula. Sweet!

Molly - Listen Ja men så där ja! Då vale hon rätt till slut. för NU var det ett briljant låtval! Inte min kopp av the men djäklar vad hon satte den! Trodde det skulle bli ännu en gap-fest men faktiskt så gjorde hon den med bravur och gled upp i kvällstoppen.

AmandaP - No one Betydligt bättre än förra låten men hon kommer stå heads up OCH åka ut. C'est la vie hjärtat, du var inte tillräckligt bra. Hon kändes en smula återhållsam och det kan väl ha med att göra den feta sågningen den förra låten.

Moa - Fields of gold Gillar hennes schackdrag att låta någon annan spela åt henne men ändå sitter ner bredvid. Blir lite klubbkänsla över det hela och hon sjunger som en vän liten älva. Singer/sonwriter it is. (Precis som Pelle så några sekunder senare.) Ja, jag tror att hon klarar sig från heads up med det här, det blir AmanadaP och Robin som ställs mot varandra.

Kvällens fundering: Hur kan juryn sitta och säga att de ska hitta sig själva och gå in i sig själv och blablabla? De är mellan 15 och 20 år. FEMTON och TJUGO. Vad har de för lovserfarenhet att ta till för att veta vilka de är? De är barnrumpor som kommer ändå livsstil och tyckanden minst 50 gånger innan de ens är i närheten av att vara vuxna.

Kvällens smycken: Behöver inte säga vilka örhängen jag syftar på va?

Kvällens bästa totalt sett: AmandaF

Kvällens åka ut: AmandaP