fredag, november 04, 2011

Idol: Fredagsfinal 5

Efter en veckas "semester" från Idol så är jag nu tillbaka. Satt förra fredagen hos mamma och ojjade mig över kvällens framföranden och jag satte faktiskt Linni och André som sämst. Jaja, tänker ni, lätt att säga nu men så var det, ni får tro på mitt ord helt enkelt, jag brukar inte fara med osanning. Jag hade för övrigt Robin som favorit. Jag hade rysningar av hans framträdande.

Ikväll blir det visst en återblick genom att de ska framföra låtar från audition/slutaudition. Ska bli intressant att höra tex Moa's egna låt. Är den lika bra i stor tappning?

1. Olle - Feeling good Äntligen liiiite eget arr men MER vill jag se av det. Dock så tycker jag att han gjorde låten rätt OK och den här typen av låt passar han rätt bra. Gillade hans scenframträdande med, en smula annorlunda mot vad de hittills presterat när de bara står tokstilla. Kanske hans bästa fredag?

2. AmandaF - My man Ålrajt, hon hade peppat till det med lite attityd och upptempo. Och det är faktiskt inte helt dåligt, hon skriker ut lite och tar i, det gillas. Hon känns inte alls lika blyg och timid. Men har hon verkligen inga andra kläder i sitt stash förutom de där shortsen? Fast iofs, de är hundra gånger bättre än den där bedrövliga klädsel från slutaudition a la 80-årig kärring. Kyrkkaffe någon?

3. André - Från och med du slash något annat Näe, jag tycker han är tråååååkig och jag hoppas han åker ut med buller och bång ikväll. Håller med Bagge, han sluddrar som att han är tvärfull. Hem till högstadiet med dig, raus!

4. AmandaP - Keep on walking Nej men hu! Hon var kanonbra på slutaudition men nu låter det inte alls bra. Är det ett virus som går att de sluddrar? AmandaF, André och nu AmandaP. Och dessutom är det falskt.

5. Robin - Who you are Smart drag med flygel, det är alltid snyggt. Och han är duktig på att sjunga, det är han. Men det är en lite halvtråkig låt... Han borde valt en annan, fast han kanske inte hade en bättre att ta. Han borde inte åka ut iallafall, bara flygeln borde rädda honom. Säger som min man: han borde dra typ Iris eller ngn annan låt med Goo Goo Dolls.

6. Molly - White light moment Men herredjävlar vad ILLA! Det låter bedrövligt och skrikigt. Och flygeln räddar henne inte, den är redan "gjord" av Robin. Skräp, skräp, skräp. Det här kan bli spiken i kistan för lilla Molly.

7. Moa - Alltså, det här är ruggigt bra! Och förstår ni vad stort det är att få framföra en egen låt i ett koncept som är så hårt styrt som Idol. Det är en låt som kommer gå varm på radion, tro mig!!! Stående ovationer från alla, inklusive juryn, och det med all rätt! Tar hon sig till Globen så vinner hon enbart med denna låt. Jag har sagt att hon är i helt fel forum med Idol och det är hon, hon är singer/songwriter med sina EGNA låtar. Det är då hon kommer till sin rätt.

Kvällens roligaste: OLEG!!! Han är ju KUNG! Han är större än de som gick vidare och kommer förmodligen nå högre än de också med denna sätta-sig-på-hjärnan-refräng. Visst, han sjunger rätt sugigt men inte sämre än "Idolerna" gjorde det i första fredagsfinalen så han hade nog varit kvar om han hade fått chansen att kvala in.

Kvällens smycke: SÅG ni Lailas döskallehalsband?! DREGGEL som fan!

Kvällens fundering: Hör juryn något annat än vi? Är det bättre ljud i studion? För så fort man tycker att det låter skit så säger de något helt annat.

Kvällens bästa: Moa. Alla kategorier. Utan tvekan.

Kvällens åka hem: Molly var sämst men André åker hem.

Inga kommentarer: