söndag, februari 21, 2010

Hej mitt vinterland!

Vintern 2009-2010 kommer gå till historien. Jag tror inte att jag varit med om så här mycket snö sedan jag var liten. Tidigt 80-tal skulle jag tro. Vi har galet med snö! Vi skottar och skottar och det bara vräker ner. Men ändå, på ett konstigt sätt, jag är ändå inte så särskilt less på snön. Visst, jag älskar sommaren och hade helst velat ha sommar året om men ska det vara vinter kan det ju lika gärna vara riktig vinter och inte bara slask och regn.

Imorse när vi skulle ut och skotta efter att det snöat och drivit hela lördagen så fick vi buffa upp tvättstugedörren, snön hade lagt sig en bit upp på dörren. Här följer lite bilder så får ni se hur fint vi har det. :)

Knuffa, knuffa. I normala fall är det ett steg ner på ca 15cm.

Mattias fotar bilen, vi försökte gömma den bredvid Rockern men snön hittade dit ändå.

Gången upp till entrén är rätt så smal just nu.

Stigen till Miis hus är sorgligt igensnöad. Lägg märke till snön in mot poolgrinden, den grinden når mig till armhålorna.Bigarråträdet med fågelmat i dignar under snön.
Pust! Nyskottat och fint! Måste dock ta och gräva fram marschallhållarna.
Nu kan fåglarna GÅ fram till maten.
Syrénhäcken syns knappt, drivan är nu högre än bilen.
Vi bor som i en bivack! :) Kan upplysa om att det är TUNGT att skotta fram brevlådan...
Nej, det är ingen buske, det är ett av äppelträden på baksidan...
Knäppt in mot poolområdet. Armhåle-högt staket....
De där små spröten som synd mitt i det vita, det är det pyttelilla som syns av våra svartvinbärsbuskar.
Det är jobbigt att vara en liten hund nu för tiden. För ni ser väl Vittra?
Men ack så roligt att få leka delfin i snön! Och nej, hon bottnar inte. ;)

Efter 1,5 timmes skottande så hade jag och Mattias lyckats ta fram huset och bilen igen. :) Resten av helgen så har vi bara softat. Mattias kollar på varenda repris som finns av OS och jag har suttit i pysselrummet en hel del. Har lyckast att knåpa ihop en del alster men jag är inte på långa vägar klar med det senaste. Det är en sådan där grej som tar lååååång tid!

Nu är det en timmes paus mellan herr- och dam-masstarten i skidskytte, kanske ska gå och knåpa lite mer in The Grotta? Japp, det ska jag!

Och jo, jag bor i Sörmland nu för tiden, INTE i Ångermanland eller Jämtland....

13 kommentarer:

Virre sa...

SHIT va me snö ni har!!!!!

Lilo sa...

He he he... ser ut ungefär som här! Men kanske har ni lite mer?? Det är ju ialla fall väldigt vackert!

Malin ~ Lillpiga sa...

Virre: Jorasatte....det sägs att vi har mer än er i Ösd.... Milda vintrar, my ass!

Lilo: Ja, vi bor ju hyfsat i jämnhöjd så det är nog rätt så lika. :) OCh visst ÄR det vackert?

Jeanette Wallén sa...

Men lilla Vittra!!! *skrattar byxorna av mig* Underbart!! Snyggt skottat också btw - kan man hyra in er??

*kram*
Tett

Malin ~ Lillpiga sa...

Ja, nu märks det VERKLIGEN att hon är liten. :) Och jajemen! Hyra oss går riktigt bra, det är gott virke i de här sega norrlandskropparna. Har skottat mer än ett spadtag i mitt liv. ;) FÖr att vara tydlig så är det här LITE snö jämfört med i stugan. ;)

Samara sa...

Haha, Vittra är tuff ! Sasha har knappt gått ut på hela vintern, och gör hon det så kommer hon in efter nån minut, hon hoppar inte i snön. Hon mjauar bara ynkligt.

Spacegirl sa...

Oj vad mycket snö, det är nog mer än här tror jag.
Vackra bilder!

Ulltuss sa...

Vackert! Både före och efter skottning. VI har nog nästan lika mycket snö men inte riktigt! Fick hör att det är väldigt lite snö inför vasaloppet och att de kör snö till skogen för att få till spår. Nästan lite skrattretande.

ele sa...

Jäklar vad snö!
Vovven ser ju knappt vart den skall där i snön :)
Jag har också fotat snön runt huset, är ju kul att ha och se hur mycket snö det kom. Tyvärr har jag inte fotat när solen skinit...
Tog förresten några kort idag, kanske skall lägga upp dem också.

Malin ~ Lillpiga sa...

Samara: Vittra ÄLSKAR att leka i snön, det är det bästa hon vet! :)

Åsa: Ja, svärföräldrarna säger att vi har mer än dem i Torvalla så nog är det en del här nere. :)

Ulltuss: Ja, nog låter det märkligt att det ska fattas snö just i år... Men det krävs ju en del för att spåren ska hålla också i och för sig.


Ele: Ja, Vittra hade det tufft men roligt ett tag. :) Jag fotar mycket nu så att jag kan jämföra i sommar. Kunna peka på träd och buskar hur högt det egentligen var. Roligt att ha kvar. :)

Nina sa...

Som jag skrev i min status på FB.... snö snö snööööööö bläääääääää döööööööööö =P
Men du shit va kul att du kan komma, jag ser tok mycket fram emot partajet... har köpt en ny mixer där det ska blandas drinkar kan du tro ;) wihiiii!

Jenny sa...

Shit, va mycke snö!!! Visst har väl vi en del här oxå men ni bor ju ändå söderut. Jättefina kort förresten.

Malin ~ Lillpiga sa...

Jenny: Ja, det är en del. ;) Tack!